Гордана Здравковиќ, вдовицата на легендарниот Тома Здравковиќ, правдата ја побара на суд, бидејќи тврди дека издавачката куќа од Загреб со години незаконски ги монетизирала авторските дела на нејзиниот сопруг.
Сања Чајиќ, директорка на фирмата што ја застапува Гордана Здравковиќ, раскажа спорни детали за бизнисот на една голема издавачка куќа, со која веќе подолго време се во суд.
Спорот меѓу „Кроација рекордс“, издавачка куќа од Загреб, која работи и во Србија, и белградската компанија „Конект нетворк издаваштво“ сѐ уште трае. Засега „Конект“ ја добива правната битка на суд, а доказ за тоа е фактот што Јутјуб одлучи да го отстрани каналот „Југотон“ (ќерка на „Кроација рекордс“), а со тоа и десетици илјади песни од оваа платформа, кои броеле милиони, а исчезнале прегледите.
Сања Чајиќ, извршната директорка на „Конект“, детално објасни зошто имаат конфликт со големата издавачка куќа и како настрадала Гордана Здравковиќ, вдовицата на покојниот Тома Здравковиќ, но и нивните други клиенти.
– На самиот почеток се обидовме да дојдеме до сопствениците на „Кроација рекордс“, испративме мејлови дека незаконски ги прикачиле комплетните дела на нашите клиенти на каналите на Јутјуб. Се разбира, никогаш не добивме одговор на ниту еден мејл. Морам да ви објаснам дека Јутјуб каналот „Југотон“, како и „Кроација рекордс“ со години незаконски ги монетизираат авторските дела на нашите клиенти без ниту една авторска лиценца, како и без сопственост на фонограмите. Во нашиот издавачки тим имаме 150 автори, од кои повеќе од 50 се материјално оштетени од „Кроација рекордс“. Повеќето од нив се семејството на Тома Здравковиќ, а тука се и Александар Кораќ, Предраг Неговановиќ и многу други – тврди таа за „Курир“.
Пред десет години директорката на „Кроација рекордс“ продавала нелегални фонограми на фирма ќерка која работи во Србија, тврди Сања Чајиќ.
– На 21 октомври 2016 година, Центарот за реконструкција и продажба (ЦЕРП) донел решение во кое се наведува дека фонограмите не се вреднувани во вредноста на општествениот капитал и приватизацијата на фирмата „Хрватска наклада звука и слајк Загреб“, односно „Кроација рекордс “. Потоа, на 15 декември 2021 година, Уставниот суд на Република Хрватска донесе идентична одлука по жалбата „Кроација рекордс“. Значи, идентична одлука носи чадор-институција достојна за секаква почит. Што се случува во меѓувреме? Желимир Бабогредац, директор на „Кроација рекордс“, 8.12. во 2015 година продал комплет нелегални фонограми на подружницата „Југотон-Кроација рекордс“ доо – Нови Сад, која ја поседува во Србија. Станува збор за 6.560 фонограми, замислете на 60 рати од по 1.000 евра, иако нивната вредност, особено кога е Тома Здравковиќ во прашање е бесценета, а да не зборуваме за другите српски великани – тврди таа и продолжува:
– За чудото да биде уште поголемо, погледнете го датумот, 2015 година, поточно декември! Дали е ова случајност или знаел дека Уставниот суд на Република Хрватска, како и ЦЕРП, ќе донесат правилна одлука и ќе ја укинат приватизацијата на фонограмите. Секако, таа фирма од Нови Сад подоцна ги префрла фонограмите на друга подружница „Југотон-Кроација рекордс“ доо – Белград, на која немаат никакви права.
Чајиќ тврди дека делата на Тома Здравковиќ илегално ѝ биле дадени на пејачката Амира Медуњанин.
– Тие со години ги експлоатираат авторските дела на нашите клиенти на сите дигитални платформи, почнувајќи од YouTube, Deezer и Spotify, без авторски права иако тоа не е според нашето или европското право. Исто така, тие ги обезбедуваат нашите композиции за обработка и адаптација. На пример, Амира Медуњанин добила можност целосно да ги обработи композициите на Томислав Здравковиќ. Со него уредно издадоа ЦД и винил (ЛП), потпишаа договори дека ќе го обештетат семејството на авторот и до ден денес не го сторија тоа. Значи, тие се однесуваат како обични пирати според сите закони за авторски и сродни права на Република Србија! На крајот, тие ги повлекоа сите плочи и дискови од продажба. Значи, ако направиле нешто легално, зошто би го повлекле материјалот од продажба? Логично прашање – вели Чајиќ, а потоа додава:
– Ја купивме плочата и дискот во нивната продавница, ја земавме фискалната сметка за да ја имаме како доказ дека се вмешани во пиратерија. Се разбира снимавме сè пред тоа. Замислете винил за 2.999 динари кој се продава во сите продавници на „Кроација рекордс“ без ниту една согласност од наследникот на Томислав Здравковиќ. Дали е тоа кривично дело? Сметаме дека е така и тоа според кривичниот закон на Република Србија и како може да се одговара за тоа. Не е само Амира, тука се и Севда Бејби, Мерима Кључо и да не ги спомнуваме сите кои уредно ги објавија своите нови изданија. Ако се брои дека ги експлоатирале само албумите на Тома Здравковиќ, иако ниту еден од нив никогаш не бил снимен во Република Хрватска, туку исклучиво и само во Србија во Белград, ќе стигнеме до таа сума што само со искористување на неговите композиции 30 години имале незаконска финансиска корист од над половина милион евра! Се разбира, семејството никогаш не видело ниту еден динар од него, ниту другите автори.
На крајот Чајиќ рече дека веќе добиле првостепена пресуда против „Кроација рекордс“.
– Да направеа сѐ по закон, што не направија, немаше да ги бркаат авторите да им ги обноват договорите. Само ќе ви кажам дека го загубија првото коло од „Конект“ сред Загреб. На сето тоа ќе додадам дека имаме многу иницирани спорови во Србија и се надеваме дека врз основа на сите докази што ги имаме и го имаме секој договор и секое парче креативност на нашите клиенти, како и комплетната архива, ќе може да се бориме. Се надеваме дека пресудата ќе биде чесна, го имаме примерот на „Дискотеки“, каде Апелациониот стопански суд во Белград, врз основа на идентичен случај, донесе одлука во корист на авторот. Судот посочува дека со купување, т.е. со приватизацијата на „Дискотеки“ сопствениците стекнале сопственост само на капиталот, но не и на имотни права од доменот на интелектуалната сопственост, поточно сродни права на производители на фонограми, со оглед на тоа што тие не биле ниту предмет на продажба. Идентично како и стариот добар „Југотон“. Да се вратиме на она што е најважно за вас, а тоа е YouTube каналот „Југотон“. Поради сите овие причини, доставивме дигитални предупредувања, а YouTube одлучи да го отстрани каналот од својата платформа до крајот на пробниот период, вели Чајиќ.